Hur ser framtiden ut för svenskt mode?

Sverige har varit etablerad på den internationella marknaden när det kommer till mode i många år, tack vare fokus på både funktionalitet och design. Målet har länge varit att nå ut till så många som möjligt. Idag i Sverige kan människor i alla olika samhällsgrupper uttrycka sin stil, oavsett vad för ekonomisk situation de sitter i. Detta har spridit sig långt utanför Sveriges rikes gränser.

Stockholm Fashion Week

Stockholm Fashion Week hålls två gånger per år i Sverige. Där samlas hundratals av både Svenska och utländska modebloggare, designers, journalister och inköpare, där målet är att sätta Sverige på den internationella modekartan. Under denna vecka där svensk modeindustri får publicitet och import och export- möjligheter, når Sverige ut till den resterande modevärlden och bidrar till en positiv bild av Svenskt mode.

Under denna vecka når Sverige ut till många länder. Detta mest tack vare att Sverige är väldigt långt fram när det kommer till e-handel, där många Svenska företag lätt når ut internationellt till en bred publik. Bloggar, Youtube kanaler och andra sociala medier är också någonting som Sverige är ledande inom, tillsammans med hög kvalitetsnivå till relativt låga priser, som passar den moderna människan.

Svenska märken

För att vara ett så pass litet land, har Sverige markerat sig på världens modemarknad otroligt bra. H&M har spridit sig jorden över, och har samarbeten med otroligt många internationella stora designers. H&M har varit Sveriges flaggskepp när det kommer till mode, vilket har gjort att även andra stora märken tagit sig över rikets gränser och ut på modets världskarta.

Svenskarna inom mode och textilindustrin har i ett tidigt stadium vågat experimentera med nya tekniker, och digitalisera många av sina butiker. Tack vare att detta har varit en grundsten i svensk modebransch, har tekniken gått fram snabbt. Detta har resulterat i nya processer, och nya kunder världen över. Att komma ut med nya trender snabbt är en av de största anledningarna till att Sveriges modebransch fortsätter att expandera.

Svenskt mode hjälper Sverige

Svensk modeindustri står för 14% av den totala exporten av varor idag. Så man kan säga att vi har den Svenska stilen att tacka för hur landets ekonomi ser ut. Trots att prognosen redan ser så pass bra ut, så fortsätter modebranschen att växa. Framtiden inom mode ser ljus ut, tack vare att vi varje dag når ut på nya marknader, som ger ytterligare möjligheter.

Både stora och små företag bidrar till denna ökning av produktion och export.Vi kan tacka det svenska folkets strävan efter att bli bättre. Allt eftersom konkurrensen ökar, ökar även kreativiteten och nyfikenheten hos alla inblandade. När det är mycket konkurrens krävs det att processerna går så smidigt som möjligt, vilket det ofta gör hos de svenska företagen, som ständigt söker ny information, och vågar riskera att prova nya tekniker.

Framtiden

Vi är idag ett konsumtionssamhälle. Vi tillverkar mycket mer än vad vi egentligen behöver. Jordens resurser är på väg att ta slut, och de flesta är medvetna om riskerna. Svensk modeindustri är i full gång med att jobba med hållbara resurser, och återanvändbara material. Eftersom Sverige är duktiga på att prova nya tekniker, med nya metoder, ser den svenska modeindustrin ljus ut även när det kommer till detta.